części do turbin

Części do turbosprężarek Zadzwoń 730-034-712

Turbosprężarki

Zasady eksploatacji i przyczyny awarii turbosprężarek

Turbodoładowanie zostało opatentowane w roku 1905 przez Szwajcara, dr Alfreda Büchi, od 1938 było stosowane w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w osobowych.
Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części i sprężarki, tzw. chłodnej części, których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem.

Spaliny opuszczające silnik poprzez kolektor wydechowy kierowane są do komory turbiny w której znajduje się wirnik. Osadzone na wspólnym wałku wirnika koło kompresji spręża powietrze zasilające silnik. Sprężone powietrze zawiera więcej tlenu co stwarza lepsze warunki dla procesu spalania. Dodatkowy tlen umożliwia lepsze spalanie co redukuje ilość emitowanych przez silnik zanieczyszczeń i podnosi jego sprawność i moc. Podczas sprężania powietrza wzrasta jego temperatura, a to zmniejsza ilość tlenu dostarczanego do cylindrów. Jest to zjawisko wielce niekorzystne dla elementów silnika, obniża jego sprawność i zwiększa emisje spalin. Aby obniżyć temperaturę sprężonego powietrza stosowany jest wymiennik ciepła tzw. intercooler.

Podstawowe zasady eksploatacji

  1. Stosować dobry olej według zaleceń producenta.
  2. Wymieniać olej wraz z filtrem oleju i filtrem powietrza.
  3. Nie należy od razu po uruchomieniu silnika wykorzystywać jego pełnej mocy.
  4. Po forsownej jeździe trzeba pozostawić silnik na wolnych obrotach, przez co najmniej minutę.

Przyczyny awarii turbosprężarek

  • Zanieczyszczenia oleju
  • Niedostateczna ilośc oleju
  • Ograniczone smarowanie lub jego brak
  • Praca w ekstremalnych warunkach
  • Zanieczyszczenia, obce ciała, w układach wydechowym i dolotowym

Ogólnie turbosprężarka jest prostym urządzeniem. Przez lata została znacznie zminiaturyzowana i dopracowana konstrukcyjnie. Przy prędkościach dochodzących nawet do 200 000 obrotów na minutę i temperaturze gazów wylotowych do 800stC spręża powietrze do wartości 0.10MPa. Przy takich osiągach najważniejsze jest odpowiednie smarowanie wirnika czystymi olejami odpowiedniej klasy. Aby turbosprężarka służyła nam bezawaryjnie przez długi okres czasu należy przestrzegać wyżej wymienionych zasad. Ustrzeże nas to przed zbędnymi wydatkami , które w zależności od uszkodzenia kosztować nas mogą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.